Asociatia Gheorghe I. Bratianu
Timpul pentru Mobila de lux
Bookmark this site! Bookmark Aesgs.ro


Noutati


Interviuri, opinii, comentarii - Departamentul Cultural 2012

Un designer fermecător, o colecţie de neuitat

28 mai 2012 |  Autor: Dr. Ioana CIODARU-CEAUŞESCU

Moda trece, stilul rămâne, a afirmat în cuvântul de deschidere, E. S. Dl. Iurie Reniţă, ambasadorul Republicii Moldova în România, cu ocazia lansării colecţiei "Ileana Cosânzeana de lux”, semnată de designerul Valentina Vidraşcu. Colecţia a fost prezentată publicului în data de 24 mai a. c., în Aurrum Palace - București. Stilul Valentinei Vidraşcu poate fi cu uşurinţă remarcat în colecţiile acesteia, fie că este vorba de Deo sole, Etnos, Hora, La blouse roumaine sau Ileana Cosânzeana de lux. Designerul Valentina Vidraşcu s-a remarcat drept cel mai reprezentativ designer care-şi găseşte inspiraţia în portul popular, în spaţiul etnic. Motivele folclorice sunt abordate într-o manieră modernă, actualizată, creatoare explorându-le prin noi procese creative.

Primul aspect care mi-a suscitat curiozitatea a fost de ce o Ileana Cosânzeană de lux? Nu este forţată asocierea personajului feminin din basmele mitologice româneşti cu termenul lux? Am înţeles însă, că pentru Valentina Vidraşcu luxul nu este sinonim cu extravaganţă, excentricitate, ci mai degrabă cu simplitate, rafinament, eleganţă, splendoare. Piesa vestimentară care a ocupat rolul central al colecţiei o constituie ia, sau la blouse roumaine, aşa cum este cunoscută de către admiratorii de artă din întreaga lume, datorită, după cum bine se ştie, celebrului tablou al lui Henri Matisse. Deşi există mai multe variante ale acestei pânze, cea care şi-a câştigat o identitate clară  este pânză La blouse roumaine, pictată în anul 1940, de către artistul care trăia într-un Paris copleșit de dureroasa și neașteptata capitulare. Potrivit criticilor de artă, această pictura a acţionat ca un antidot pentru artist, astfel că în ciuda situaţiei dificile prin care trecea Franţa în acea epocă, pictura este colorată, plină de vitalitate, optimism şi speranţă. Prietenia dintre Henri Matisse şi  pictorul român Theodor Pallady, prietenie legată la École des Beaux Arts din Paris (1891-1900) a contribuit la naşterea acestei capodopere universale, o imagine a ceea ce înseamnă România. Valorificarea folclorului s-a remarcat în creaţiile artistice din domenii diverse, conferind astfel universalitatea unui popor sau a unei comunităţi. Portul popular românesc se regăseşte şi în creaţiile unor designeri internaţionali. Picturile lui Matisse au fost sursă de inspiraţie şi pentru designerul Yves Saint Laurent, prin urmare în 1981 la Paris, YSL prezintă colecţia care-şi avea ca sursă portul popular din satele româneşti. Nu doar creatorii de modă au fost inspiraţi de această pictură, ci şi scriitorii. A Blusa romena, este titlul unui roman scris de poetul, eseistul portughez António Mega Ferreira, roman, care este inspirat tot de pânza pictată de Henri Matisse în 1940.

Portul popular este o sursă constantă de inspiraţie pentru Valentina Vidraşcu. Variaţiile pe aceeaşi temă, dar unghiurile de vedere lărgite, amănuntele decorative şi coloritul, detaliile, compoziţiile complexe relevă munca îndelungată care i-a permis creatoarei să ajungă la acest rezultat. Caracteristicile esenţiale ale costumului popular românesc au rămas neschimbate, însă Valentina Vidraşcu contribuie la evoluţia portului popular prin ornarea ţesăturilor şi broderiilor,  prin materialele folosite. Crezul artistic, fascinaţia pentru portul popular, motivele folclorice îmbinate cu elemente moderne, ornamentaţiile şi combinaţiile armonioase de culori întregesc această colecţie inspirată, în cazul Valentinei Vidraşcu, de Regina Maria a României, fiind bine cunoscut faptul că aceasta era o mare admiratoare a portului popular şi în special a iilor. Prezentarea la care am asistat a fost o adevărată lecţie despre tradiţie şi despre rafinament artistic desăvârşit. Deşi ne-am obişnuit să asociem ia cu Matisse, Yves Saint Laurent, Kenzo sau Jean Paul Gaultier, recunosc că aflându-mă printre spectatori, nu m-am gândit nicio clipă la nici unul dintre aceştia. M-am gândit la România, la Republica Moldova, la relaţiile dintre cele două ţări, la asemănările şi diferenţele dintre acestea, la tradiţii şi rădăcini, la frumuseţea lucrurilor simple cu care Valentina Vidraşcu ne-a umplut sufletul de bucurie, ne-a încântat ochiul şi ne-a fermecat pentru o clipă existenţa. “Ileana Cosânzeana de lux” este nu numai o colecție a unuia dintre cei mai iubiți designeri din Republica Moldova, ci și măsura lucrurilor care ne apropie și ne integrează în marea familie culturală europeană.

Valentina Vidraşcu, un nume, o colecţie, un mod de a fi care nu mai poate fi neglijat, începând din acestă seară bucureşteană de mai 2012, de către orice iubitor de frumos al cărui bun gust nu poate decât să se lase modelat sub influența creaţiilor sale pentru multă vreme de acum încolo. Moda trece, stilul rămâne...însă Valentina Vidraşcu ne-a fermecat și cucerit pentru totdeauna!